Ik heb het idee dat het mijn team een stem gegeven heeft en dat ze problemen en situaties durven aan te pakken met behulp van DADA. Ze voelen zich hierdoor gesterkt en weten dat als iets niet acceptabel is, het benoemd moet worden.
Een medewerker meldde zich erg ongemakkelijk te hebben gevoeld bij bepaald gedrag tijdens een vergadering. De medewerker wilde eerst geen actie ondernemen uit angst voor negatieve gevolgen, maar we bespraken DADA en ook hoe de situatie zich zou kunnen herhalen als de betreffende persoon zich niet bewust zou worden van het effect van het gedrag op anderen. De medewerker besloot hierop de situatie met de betreffende persoon te bespreken en voelde zich daarna een stuk beter. De betreffende persoon was zich niet bewust van het effect en bood verontschuldigingen aan.
‘In een werksituatie, merkte ik dat een collega zich ongemakkelijk voelde door iets wat iemand met een zekere machtspositie zei. Ik koos voor een poging tot afleiden en daardoor ook direct in te grijpen bij die persoon. Ik merk dat de training mijn bewustzijn heeft vergroot en ik denk dat ik onacceptabel/onbehoorlijk gedrag eerder zal herkennen en ook dat ik eerder zal interveniëren als ik hiervan getuige ben.’
Ik heb een collega afgeleid die opmerkingen maakte waarvan ik dacht dat ze iemand anders zich ongemakkelijk deden voelen.
Toen iemand in een groep iets zei waarvan ik het idee had dat het gericht was aan de enige oudere aanwezige, heb ik, na het overleg, met de mogelijk geraakte persoon gepraat en gevraagd of het goed ging en dat was gelukkig het geval. Had de persoon het als gedrag als onbetamelijk ervaren, dan was hij blij geweest met deze ondersteuning. Een paar dagen later sprak ik ook met degene die de opmerking maakte en gaf aan dat het mogelijk iemand had kunnen raken.
Tijdens een workshop diner, maakte de CEO van een bedrijf waar wij mee werken denigrerende opmerkingen over een vrouwelijk lid van zijn team, die mijn contactpersoon bij het bedrijf is. Mijn ook aanwezige collega en ik hadden allebei het idee dat we op dat moment beter niks konden zeggen omdat het de boel voor haar nog zou verergeren, maar we hebben haar werk wel zeer geprezen en we hebben geprobeerd van onderwerp te veranderen toen de CEO nog een slechte grap maakte. De training heeft me goed doen inzien welke opties ik had in een op dat moment zeer ongemakkelijke situatie.
Wil u meer weten?
Hoe we u kunnen helpen
Neem contact op